welkom in peru

11 maart 2019 - Lima, Peru

Hey,

peru locals

We zijn onze week begonnen met afscheid te nemen van Brazilië. Het was een unieke carnaval ervaring maar ik was volledig klaar om naar ons volgend land te vliegen. We namen dan ook met veel plezier het vliegtuig naar Peru. Tot we op het vliegtuig zaten we vlogen met Latam waar we veel turbulentie hadden, veel te krap zaten en zonder tv en vooral slechte service. We waren blij toen we aangekomen waren in lima. In de luchthaven stond er een taxi chauffeur te wachten met een bordje met onze naam op. Hij probeerde met zijn gebrekig engels kleine weetjes uit te leggen lima heeft 43 districten en bevatten 10 miljoen mensen. Onze nieuwe ontdekking kon beginnen.

Ons hostel was in een oud gebouw maar alles was wel verzorgd buiten de keuken deze bestond uit een kampeervuurtje voor 150 mensen indien het hostel vol was. Gelukkig waren we ondertussen al wat gewoon. Dit hostel had ook weinig regels er waren mensen die al langer dan 6 maand hier verbleven, vele kopels maar ook verbazingwekkend veel oude mensen. Verder waren we zeer tevreden met ons hostel elke ochtend kon ik mijn workout starten op de rooftop in de buitenlicht ik was er dol gelukkig mee. We konden in ons hostel ook verschillende activiteiten doen in ruil voor tip. We boekten ook onze trip naar de color mountain voor de laatste week dat we in peru zouden zijn. We starten onze woensdag met een yogales op de rooftop gevolgd door een city tour. Dit was de ideale manier om een klein stukje te ontdekken van lima downtown. ik heb enorm veel geleerd over de stad en hun historie. De gids vertelde ook dat het in lima een heel jaar grijs is. Lima is enorm warm maar ze hebben nooit een openlucht ze hebben dus nog nooit een maansverduistering meegemaakt of een sterrenhemel gezien. In de winter is het minimum 16 graden en hebben ze het gevoel dat ze bevriezen.

Zoals in elk land ging ik meteen opzoek naar zwemlessen die ik kon observeren. We vonden een olympisch zwembad enkele blokken van ons hostel. We gingen in de middag zwemmen om te verfrissen maar dit viel duurder uit dan verwacht we betaalde 5€ voor 1uur te mogen zwemmen hier was ook niks aanwezig buiten het zwembad geen warmwater of dergelijke. Nadien was ik wel blij want het voelde zoals thuis komen ik had in 3 maand geen zwembad meer gezien. De zwembeurt deed enorm veel deugd gevolgd door het observeren van de zwemlesjes voor de kinderen. De lessen waren hier enorm gestructureerd in tegenstelling tot Brazilië was dit een wereld van verschil. Ze hadden een apart zwembad waar enkel de kindjes binnen mochten. De kinderen leerden vooral hondjes slag gevolgd door crawl ze leerden hier absoluut geen schoolslag. Het was wel indrukwekkend hoe vlot de kindjes van 4 jaar onder water gingen terwijl ze maar starten op 3 jaar ten vroegste. als ik de zwemwedstrijd daarnaast observeerde bleek dat ze enorm goed werk leverde. Ik vind het zo indrukwekkend dat ik al in verschillende landen lessen heb mogen bijwonen ook al verstond ik de mensen niet toch maakten we telkens connectie zonder een verbale communicatie te kunnen hebben.

Op wereldvrouwendag waren hier in lima 8 activiteiten gratis voor de vrouwen. Wij zagen hier natuurlijk onze kans om een gratis activiteit te doen. We gingen er naar toe en zagen Elle lange rijen staan. De rij waren minstens 300 mensen we besloten dan ook meteen om terug te keren. We zouden later terug keren om dit te doen.

Peru is de beste keuken ter wereld wisten ze ons te vertellen wij hadden dan ook de eer om een kookles te volgen met hun. We gingen samen met een local naar de lokale markt waar de vissen en kippen omhoog hingen. Als we alle ingrediënten hadden keerden we terug naar het hostel waar we samen met hem ceviche hebben gemaakt dit is op basis van rauwe vis en limoen. Ik ben absoluut geen vis eter en al zeker niet rauw. Als toch na het bereiden moest ik het proberen en je proefde voornamelijk limoen waardoor het gerecht niet slecht was toch was ik blij dat het geserveerd werd met zoete aardappel en mais. Telkens verleg ik mijn eet grens weer een beetje meer.

Naar de winkel gaan was zoals in vele landen weer een hele uitdaging. We vonden een winkel die er hetzelfde uitzag als een carrefour met als enige nadeel dat ze maar 3 soorten vlees hadden : kipfilet, rund burger & rundsgehakt. Naast het beperkte vlees aanbod hadden ze ook maar een beperkt groenten aanbod maar ze hebben wel 3000 verschillende soorten aardappelen in peru en vele soorten rijst. In de winkel zelf hebben we ons wel ziek gelachen. In belgie als de winkel gekuist wordt plaatsen we hier een bordje opgepast nat, hier gebruiken ze het bordje om de vloer droog te waaien.

Tot slot sloten we de week af met een prachtig fonteinen park. Hier werd een show uitgevoerd 3 keer per avond voor een land dat niet veel luxe heeft was dit toch enorm hoogstaand. De show bestand natuurlijk uit een waterspektakel maar waar ik verbaasd van was, waren de projecties die op het water gebeurde ze lieten delen van peru zien en een stukje van hun geschiedenis. Na de show verkende we het park waar prachtige fonteinen stonden. De lokale mensen waren hier enorm door geïntrigeerd en doken dan ook de fonteinen in ze waren hier gek van. Bij ons zouden ze nooit met gewonen kleren in een fontein gaan, hier gaan ze volledig kopje onder met hun kleren. Dit was grappig te zien maar vooral een prachtig park.

Onze eerste week is alvast voorbij gevlogen voor volgende week hebben we ook al wat plannen maar ik kijk vooral uit naar de zotte bergen die we de laatste 2 weken hier gaan bezoeken. We gaan deze trip in ieder geval mooi opbouwen tot hoogte punten. We zijn in ieder geval goed gestart.

Tot snel,

Celina

1. Marisol:
    11 maart 2019
    lieveling , wat een ervaringen voor 2 jonge dames , zalig .hoe werelds !!!
    leuk dat het volgen van de zwemlessen ook steeds aan bod komen .
    Geniet van het mooie Peru.
  2. Carine Coolen:
    En ....? Gulivers reizen.....? Of valt het mee ? Nog veel plezier xxx
  3. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    11 maart 2019
    Tof tof tof om weer te mogen volgen. Ik zou ook niet zot zijn van rauwe vis met limoen... ff blij dat ik hier zit haha

Stay save and enjoy every moment
  4. Nordin M ‘ Rabet Mouilik:
    Gewoon de max Groetjes en dikke kunffel Nordin Xxx
  5. Greet Vernimmen:
    12 maart 2019
    Mooie verhaal en toffe foto's. Geniet er nog van en nog veel plezier en mooie dingen gaan doen.
    Vele groetjes 👍😘😘
  6. Marijke:
    12 maart 2019
    Je hebt toch een touw gekocht en een gebied afgespannen 😉 als niemand dat stuk grond binnen de 4 jaar cliamt is het van jou 🙂 wist onze gids daar nog te vertellen. Ja Lima hebben wij destijds maar 2 dagen gedaan.. voor de rest was dat een doortocht ! :)