rio carnaval

6 maart 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Happy carnaval,

yoga fun sambadrone

Afgelopen week was zeer bewogen. We zijn de week begonnen met naar de favella’s te gaan met 2 locals ondanks iedereen het afraadde. We namen de metro waarmee we meteen in het hol van de leeuw kwamen. De huizen waren vanuit ons opzicht allemaal op elkaar gebouwd. We stapten even door deze zotte wijken waar de kabels doorheen de straten hingen. De elektriciteit kabels hingen in de knoop waardoor er enorm veel brandgevaar heersten. Ik sprak de locals hier dan ook over aan en ze beaamde volledig dat er veel gevaar was door deze bekabeling.

We spraken met hun ook over hun leefstijl in de favella’s waaruit bleek dat het hier enorm veilig was maar enorm arm. Er werd inderdaad soms gevochten maar in welke stad wordt er nooit gevochten? Ze wisten wel perfect wanneer het veilig was of gevaarlijk werd zodra er politie in de buurt kwam wisten ze dat ze uit de voeten moesten komen. De kinderen hebben ook een enorm vreemd schoolritme ze gaan of in de voor of in de namiddag naar school. De andere helft van de dag zijn de kinderen volledig vrij waardoor de meeste moeders altijd thuis blijven. De kinderen hier hebben enorm veel te zeggen waardoor de ouders het gezag volledig verloren over de kinderen.  Het was een enorm hechte gemeenschap. Ze waren ook allemaal verbonden door hun geloof. Iedere keer ze een keer passeerde of een arme zagen maakten ze een gebedsteken, ze zeiden ook dat ze vaak naar de kerk gingen.  Ik vond het zelf wel fascinerend om te zien hoe de mensen echt nog gelovig zijn en dit hun recht houd binnen de gemeenschap zelf.  We werden daar op een motor taxi geplaatst om naar de top van de favella’s te rijden waar we een prachtig uitzicht hadden over de stad. Ze hadden ons een groot plezier gedaan om samen met de locals een samba les te nemen. Het was een leuke ervaring om samen met de locals een les te volgen. De dans stappen zelf waren niet zo speciaal het waren aerobic steps die gecombineerd werden met een klein stukje samba telkens midden in geplaatst. Samba is een ritme van 3 waarbij de voeten over de vloer shuffelen in combinatie met het shaken van de heupen. Net zoals cubanen salsa in het bloed hebben, hebben de Brazilianen dit in hun bloed. We deden een poging maar kwamen nog niet aan een kwart van hun snelheid van de bewegingen. Ik was zo dankbaar dat ze ons toelieten binnen hun gemeenschap. De dag werd abrubd afgesloten door een stevig onweer, jammer maar helaas toch leverde het me een leuke foto op. Er waren al vele mensen gestorven door het onweer in rio de locals gingen dan ook meteen naar huis.

Het midden van de week was enorm rustig we slenterde een beetje door de stad maar veel was er niet te beleven. We wandelde enkele keren op de dijk aan de zee waar grote golven waren te aanschouwen. Als ook waren we daar voor de tweede maal op rij getuige van een zakenroller. Als je iets gaat drinken was het ook enorm opvallend dat we moesten betalen voor de live muziek in tegenstelling tot bij ons waar ze ons om een bijdrage wordt gevraagd werd het hier verplicht. Na de opportuniteit van de favella’s te kunnen bezoeken kon ik ook een zwemles bijwonen. Het was moeilijk om met de leerkracht te communiceren aangezien ze enkel Portugees sprak gelukkig heeft zwemmen slechts 1 taal. We traden het gebouw binnen waar we een het kleinste zwembad dat ik ooit al zag konden aanschouwen. Het zwembad was 5m op 4m met een diepte van 1,40m. Het zwembad was piep klein met een smalle doorgang voor de ouders om te zitten. Ondanks het enorm klein was, werd het omringd door gek veel materiaal. De vraag naar zwemlessen in rio was enorm klein doordat de lonen niet zo hoog lagen. De leerkracht probeerde groepslessen te organiseren waarbij ze 450€ voor 1 semester vroeg voor 50 min in de week. Helaas was dit veel te duur voor de locals waardoor ze slechts 1 kindje in haar les had. Aangezien dit dus een privé les werd verwachtte ik een goede les. In tegenstelling daarvan kreeg ik een speelles te zien de leerkracht liet het kind op haar rug spetteren met de benen en hem volledig vrij. Net zoals de ouders in Brazilië hadden de leerkrachten ook totaal geen gezag over de kinderen als hij iets niet wou doen ging het ook niet gebeuren. Ik zag wel hoe de leerkracht haar best deed om er elke keer het beste van te maken. ik was wel blij te zien hoe het hier aan toe ging want ook zo leer je elke keer. Bij elk land dat ik zwemlessen observeer wordt mijn beeld steeds duidelijker hoe ik mijn eigen zwemlessen wil organiseren.

Toen het einde van de week naderde werd rio volledig omgetoverd tot de stad van de carnaval. Iedereen in de stad liep verkleed rond. Wat hier enorm populair was waren de overdreven glitters. De lokale mensen verzamelde op afgesproken plaatsen in de stad elke dag op andere plaatsen waar bloco de carnaval werden georganiseerd. Hier verzamelde ze waar ze zelf hun eigen muziek boxen meebrachten en iedereen zich zat dronk. Dit leek eigenlijk enorm op ons lokale st-v feest in Brussel van de studentenkringen. Voor ons was dit geen groot succes aangezien wij hier niemand kenden en was dit dus ook niet zo fijn en gingen we al snel naar huis. Niet alleen de straten liepen vol maar ook ons appartement waar we verbleven. Hier werden steeds meer en meer mensen geïnviteerd om te verblijven elke dag kwamen we nieuwe mensen tegen. Ze liepen allemaal met hun eigen vreemde kostuums door het huis vaak half naakt. Ik heb nog nooit zoveel naakte achterwerken en bovenlijven gezien bij carnaval. Geen van hen had hier dan ook schaamte voor, dit was volledig normaal voor hen. Onze gastheer kwam ook vaak thuis op hakken dit was best een grappig zicht. Helaas had de carnaval niet zo goed weer, ook het huis begon langzaam onder te lopen. De tegels waren gebroken waardoor het met het harde onweer vaak binnen regende. De storm had ook al enkele levens gekost helaas. De avond dat wij naar de carnaval parade gingen was het ook aan het stormen maar dat hield ons niet tegen om met volle zin naar de sambadrone te vertrekken. We hadden dan ook dure tickets voor de tribune. We waren zelf ook verkleed in wonder women of in ons geval world women. Boven ons kostuum en onze short waren de pongo’s geen overbodige luxe. De straten liepen vol met mensen maar overstroomde ook op bepaalde plaatsen konden we tot boven onze enkels in het water.

Opweg naar de carnaval waren de trams gevuld met verklede locals die de hele tram op stelten plaatsten. Ze sloegen op het plafond en zongen luidkeels dit was best wel fijn om te zien maar soms te luid waardoor het pijnlijk werd aan de oren. Eens we aan de sambadrone aankwamen zochten we onze plaatsjes op de tribune waar we gelukkig dichtbij konden zitten. Door de regen werd de sambadrone volledig proper gemaakt werden door de schoonmakers elk uur maakten ze het opnieuw proper. in belgie is de carnaval overdag en feesten we in de avond verder, hier gaat de Parada heel de nacht door. Het start om 22u en eindigt om 6u in de ochtend. Over de hele nacht zouden elk uur nieuwe samba scholen paseren met hun eigen thema en duizenden leerlingen waarbij ze strijden voor de beste te zijn. Indien ze konden winnen indien ze wonnen krijgen ze een prijs van 1 miljoen euro. Elke school starte zijn parade met een groot vuurwerk en nadien de parade laan betreden waar de 12 tribunes gek werden. Elke school koos zijn eigen lied uit dat over het hele uur gespeeld werd met hun eigen inmens live orkest. Omdat het lied het hele uur herhaalt werd konden we het na een tijdje ook meezingen en dus volledig op konden gaan in de sfeer. De kostuums waren prachtig elk kostuum koste hen 1 week om het te maken. Ze waren prachtig tot in elk detail afgewerkt. Elke school had lead dancers die met de typische veren mochten paraderen en de samba ten volle dansten. Sommige scholen hadden wel teveel mensen waardoor je de kostuums niet altijd volledig kon zien omdat ze te dicht op elkaar stonden. Ze hadden ook fantastische praalwagens. In belgie zijn de praalwagens vaak grappig maar hier zijn het gewoon fantastische sprookjes die met elk detail afgewerkt waren. Op elke praalwagen stonden ook steeds dansers of figuren. Door 1 praalwagen was ik enorm onder de indruk omdat de vrouwen hier naakt op stonden en de video camera’s hier dan ook volledig op inzoomde en lieten zien op de vergrote schermen. Carnaval in rio heeft geen grenzen. In ieder geval de parade was enorm overweldigend en zo de moeite om te zien. Indien je ooit de kans hebt om het te doen twijfel dan niet om te komen. De parade is absoluut de moeite ondanks je volledig nat wordt bij slecht weer twijfel niet en gewoon komen. Na elk uur liepen de scholen ook gewoon rond waardoor je als toeschouwer ook foto’s kon nemen met hen als je dit wensten. De mensen uit de parade hadden ook geen kleedruimtes dus kleden zich of op straat om of gingen met het hele kostuum op de tram. Het was een te gekke belevenis die ik in nog geen honderd pagina’s zou kunnen neerschrijven. Als ik terug ben in belgie en je bent geintreseerd vraag dan maar naar de filmpjes dan zal je begrijpen wat ik bedoel.Na de geweldige nacht kropen we maandagochtend omstreeks 8u in ons bed om onze laatste dag Brazilië in te zetten.

Volgende week gaat het avontuur gewoon verder maar dan startte we in peru.Ik blijf me week na week verbazen over de diversiteit in de wereld. Dank je wereld om je zo puur te tonen in mijn leefwereld

Veel liefs,

Celina

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    6 maart 2019
    Wat een belevenis is me dat daar.. 😊
    Zo te zien heb je het daar echt naar je goesting! Ja, mensen die sterven Enzo . De keerzijde van de pracht en praal in Brazilië... Vorig jaar was er daar eens reportage van in Telefacts.
    Maar als het een troost is, hoe hard het regent bij jullie.. zo hier ook. Heb al medelijden met de kindjes hun krokusvakantie maar tgaat eigenlijk de hele week regenen..
    De bouw, dat schiet ook op (zie fb) .. na een week zijn ze al bezig met isolatie langs de buitenkant. Dus aan dat tempo ga je al wat kunnen zien als je terugkomt..
    En nu? Blijf je nog even in Brazilië of loert het volgende land al.. take care Honey!
  2. Carine Coolen:
    6 maart 2019
    Ja celina bewaar die filmpjes maar goed voor mij. Btw vandaag zou je serieuze gelachen heben. Ik kwam op een steile rode boebelpiste terecht met bergen losse sneeuw. Ben dan maar buiten de piste op buik , rug en kont naar beneden gegleden. Hilarisch voor amber. en dana die mij dan maar nadeed. Xxx
  3. Greet Vernimmen:
    7 maart 2019
    He Celina, de filmpjes van carnaval zou ik ook wel eens graag zien 😄 ik denk dat wij daar idd geen kopie aan kunnen nemen maar dat het de moeite is dat kunnen wij wel geloven.
    Het heeft natuurlijk twee kanten veel glitter en langs de andere kant veel armoede ☹️ maar dat is zo de gewoonte zeker.
    Geniet er nog van en ook van het volgende land Peru tot het volgende mooi verhaal en mooie foto's 😘😘😘
  4. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    9 maart 2019
    Breng die foto's en filmpjes maar mee 😆
    Zo blij om jouw verhalen te lezen. Blijf genieten van elke dag. Xx