peru 2

18 maart 2019 - Surquillo, Peru

Hey,

acroyoga counter balance

Hier zijn we weer met een zeer gevarieerde week. Deze week zijn we zeer uniek gestart met een chocolade workshop in miraflores. We kregen hier het hele verhaal over de geschiedenis van de inka cultuur tot hoe wij de chocolade nu kennen. Ze wisten ons ook te vertellen dat belgen gemiddeld 8kg per jaar eten per persoon en in Zwitserland is dit er 12. Ik zelf heb nooit geweten dat de oorsprong van chocolade in zuid Amerika lag. We hebben naast veel interessante informatie ook nieuwe chocolade smaken leren kennen. 100% chocolade smaakt totaal niet meer naar chocolade. We hebben vervolgens cacao bonen geroosterd nadien gepeld en hier thee van gemaakt. Vervolgens hebben we de bonen volledig gestampt tot een pasta waar we vervolgens nog 2 andere drankjes van maakten. Naast de speciale drankjes mochten we ook onze eigen chocolade maken met verschillende smaken. Terwijl we wachten op onze chocolade konden we genieten van en heerlijke chocolade fondue met fruit. Dit was zoals een engeltje dat op mijn tong plaste. Alsof al die zoet gedoe nog niet genoeg was hebben we ook kennis gemaakt met inca kola. Dit is een drank die enkel in peru geproduceerd wordt uitgebracht door coca cola. Deze had de geur van kauwgom en een slappe smaak. Maar dit kan ook liggen aan het feit dat ik geen frisdrank fan ben. Het was dus een enorme fijne ervaring om de week mee te starten.

Hier in peru liggen vele zaken op een afstand van elkaar waardoor Uber onze nieuwe beste vriend werd. Uber kost hier slechts 2€ voor 10km. We hebben sinds onze aankomst hier dus al veel gebruik van gemaakt. Naast Uber hebben we ook de lokale bus genomen die slechts 0,5€ kost per rit. Als je een ticket hebt gekocht heb je toegang tot een Peron waar je omringd bent door ramen die pas openen als de bus aankomt. Naast dit fancy systeem hebben ze op de bus ook zitjes die voorbehouden zijn voor oudere en vrouwen met kinderen, in tegenstelling tot in belgie wordt dit hier volledig gerespecteerd. Peru is duidelijk het land van het eten naast onze zondige workshop hebben we ook een gezonde fruit workshop gevolgd. Hier heb ik verschillende nieuwe fruit soorten leren kennen. Het fruit is op de locale markt enorm goedkoop. Tuna = cactus fruit was voor mij het vreemdste fruit dat ik ooit proefde. Het was zoals rode puree die op je tong smelten maar de smaak was als ook zeer vreemd. Het lekkerste was voor mij de mango die toch wel een totaal andere smaak had als in belgie.

Naast het vele eten hebben we ook wat cultuur kunnen opsnuiven. Net zoals in vele landen zijn sommige musea graties op bepaalde momenten dit was dus ook het geval bij het Mali museum. Hier kon je veel oude schilderijen vinden zoals het eerste schilderij met een historische gebeurtenis op : de begrafenis van Atahualpa. Naast dit schilderij waren hier vele oude juwelen en potten. De schilderijen zelf vond ik niet zo indrukwekkend. In lima vind je naast vele museums ook vele parken. Hier spenderen vele locals hun tijd. In de avond worden de parken gevuld met koppeltjes. Ik zag nooit eerder zoveel koppeltjes kussen en romantisch doen in een park. er bestaat nog zoveel echte liefde in de wereld en dat idee maakt mij zo gelukkig. Naast de romantiek gaan ze hier ook terug in de tijd. Niet enkel in hun muziek gaan ze terug in de tijd maar ook met hun trends. In belgie waren vele kinderen vele jaren geleden bezig met Pokemon kaarten hier doen de volwassenen het nu volop.

We hebben voor het eerst op wereldreis een zoo bezocht. Deze was slechts 4€ als inkom. De zoo zag er bij binnenkomst zeer verlaten uit en enorm weinig volk. Maar eens we wat verder in het park kwamen zagen we vele dieren die we enkel konden vinden in zuid Amerika. Naast de vele speciale dieren zag ik ook mijn eerste lama. Een lama zag er veel smaller en minder behaard uit dan ik mezelf inbeelden.

De week sloten we af met een zeer apart evenement. Een just dance competitie ik kende het enkel van mensen die thuis speelde op de playstation maar hier worden echt competities voor gehouden. Deze mensen zijn hier enorm gepassioneerd mee bezig. Ze kende elk mogelijk nummer en dansten hier voluit op. Ik vond het een zeer bizar gegeven maar zo fijn om te zien dat ze hier zo in op gingen. Om de week perfect af te sluiten hadden we een acro yoga jam sessie gevonden. Hier kwamen verschillende mensen samen die dezelfde passie deelden. Naast acro yoga werdt hier ook slakline beoefend. In belgie oefenen we dit tussen 2 bomen hier werd het effectief over een klein klif beoefend. Ze waren gelukkig goed beveiligd maar het was enorm fijn om te zien hoe mensen hun passie achterna gaan. Ik zelf had ook de eer om zoveel nieuwe bewegingen te leren. Het was zo een fijne ontmoeting. Ik ben blij dat we hier nu zijn opgekomen want dat wil zeggen dat ik nog minstens 2 keer kan gaan voor we peru verlaten.

Na zo een fijne week kijk ik enkel uit naar de volgende.

peruviaanse groetjes,

21 maart 2019
    De max groetjes Nordin
  2. Greet Vernimmen:
    24 maart 2019
    Dit is ook weer een prachtig verhaal, ook de chocolade is wel leuk om te horen, bij je mama was de choQola workshop ook heel leuk en dan gaan we dat thuis ook weeral uitproberen 😀 het is dan ook super lekker 🤗
    Ik denk dat jullie zich wel amuseren in Peru geniet er nog volop van 😎😎

Vele groetjes en dikke knuffel 😘😘😘