welcome to brazil

25 februari 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Hey,

cristo

Ondertussen zijn we gestrand in Brazilië. Eens we toekwamen in de luchthaven van Rio was het vreemd om weer wat beschaving te zien. We boekten een Uber om naar onze air bnb te rijden. Op de autostrade kwamen we een grappig fenomeen tegen. Er liepen op de autostrade snoepverkopers rond tussen de auto’s, vreemd genoeg verkochten ze de snoep. Toen we aankwamen sloeg het noodlot toe. Ik voelde me enorm slecht en lag vervolgens enkele dagen in bed. Ik was enorm ziek geworden maar gelukkig was dit de eerste keer op wereldreis. Na wat thee en veel rusten ging het toch wat beter en gingen we de stad verkennen met veel zakdoeken en gekuch. in het centrum is het enorm warm de temperaturen liepen deze week op tot 35 graden zonder enig zuchtje wind. Het was dus ook lang geleden dat ik zo enorm gezweet had, warmte is leuk maar te is nooit positief. Helaas krijgen we onze kamer ook absoluut niet kouder met de ventilator. Vanuit onze kamer hebben we een mooi uitzicht op de favella’s. Dit zijn enorm veel huisjes boven elkaar en vanuit ons uitzicht lijkt het dat de mensen er niet geraken zonder een treintje te nemen. Net zoals in cuba zou ik in deze woningen niet willen leven. Ik heb nu al enorm veel respect voor de locals. De lift in het verblijf is ook enorm historisch, traag en met een hekje net zoals vroeger.

Toen we de stad gingen verkennen vonden we vreemd genoeg geen toeristische centra. We konden dus geen stadsmap vinden of dergelijke. Ondanks de vele waarschuwingen van mensen voelde ik me toch enorm veilig in de stad. in het stadscentrum zelf liep enorm veel volk rond en niet alleen toeristen maar ook voornamelijk locals. In de stad waren ook veel lokale marktjes waar ze allemaal spullen verkochten voor carnaval. Dit is het grootste evenement waar elke Braziliaan een heel jaar naar toe leeft. Dit was dan ook de hoofdreden waarom we hier zijn. We boekten ook alvast onze tickets voor de parade. Dit was niet zo makkelijk om te boeken omdat we cash moesten betalen. In de banken kan je als toerist dus niet meer dan 100€ afhalen of enkel locals geld konden afhalen. Na 3 banken vonden we een man die ons uit de nood kon helpen.  Op 3 maart zullen we de hele nacht spenderen aan de parade. Onze verwachtingen liggen enorm hoog.

Toen we terugkeerde van het centrum naar ipenama waar we sliepen namen we de metro waar we een beetje in shock waren. In de metro zijn op de spitsuren bepaalde wagonmen enkel beschikbaar voor vrouwen. Er worden in de wagonmen geen mannen getolereerd omdat de mannen te aantastelijk zijn. De mensen respecteren dit ook verbazingwekkend

Naar het einde van de week toe boekten we een city tour. Hierbij bezochten we alle hoogtepunten beginnend bij Christus de verlosser hier was zoals te verwachten enorm veel volk. ik zag nooit eerder zoveel mensen op hun achterwerk zitten om foto’s te nemen. Het was praktisch onmogelijk om foto’s te nemen door 1 het slechte weer en 2 de drukte. Ik verwachtte ook dat het beeld wit ging zijn maar het beeld was grijs/ groen. Nadien reden we door naar het stadion waar we het enkel van buiten uit bekeken na 5 minuten gingen we door naar de kathedraal. Dit was indrukwekkend het leek op een piramide. Vanbinnen was het wonderbaarlijk door de raamkunstwerken en de 4 ingangen. Dan reden we naar de escadria selaron waar opnieuw zoveel toeristen waren. Toch drongen we ons ertussen om toch 1 foto te nemen. We besloten om een andere keer terug te komen want hier foto’s nemen was gewoon onmogelijk. We kregen nadien de opportuniteit om aan te schuiven bij een buffet. om tot slot de dag af te sluiten op sugar loaf. Dit was een prachtig uitzicht en gelukkig was de hemel opengeklaard en konden we fijne foto’s maken.

De andere dag liepen we aan het strand waar we footvolley keken. Het was enorm fijn om te zien hoe deze mannen hier in op leefde. We liepen verder door via de dijk. Onze wandeling werd onderbroken door een jongen die wegliep met een rugzak gevolgd door een vrouw die schreeuwde. Ze was dus duidelijk beroofd onder onze ogen ik voelde me een beetje schuldig maar helaas konden wij haar niet helpen. We wandelde in stilte verder naar een avondmarktje. De volgende dag gingen we terug om iets te drinken aan het strand met live muziek. Bij het afrekenen moesten we verplicht bij betalen voor de live muziek in tegenstelling tot andere landen waar ze rond komen voor bijdrage, ben je hier verplicht om bijdrage te leveren.

Tot slot sloten we de week af met het bezoeken van een waterval. We gingen met de bus, ze hadden een goed beveiligd systeem in de bus waren hekjes geplaatst zoals in het zwembad zodat niemand ongezien op de bus stapte. Als we afstapte moesten we nog 2 km stappen maar dit voelde als 5 km in deze hitte. Als we bij de waterval aankwamen was het water zoals de hemel. We bleven hier dan ook een hele tijd het water was niet zo diep en niet zo grote waterval maar toch we waren hier zo blij mee.

Dit was ons eerste weekje zeer rustig dus en tot nu toe nog geen ervaringen met echte locals helaas. Op naar de volgende week die volledig in teken van carnaval zal staan.