Week 3 nieuw zeeland

20 oktober 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Kai ora - welcom in het nieuw Zeelands

Deze week begon maar somber veel regen over ons autootje. Dit maakte die 2 dagen wel heel anders. Tegenover altijd buiten in de natuur te zijn brachten we meer tijd door in de auto. Dit gaf ons wel de mogelijkheid om eens andere dingen te doen zoals spelletjes spelen of een boek lezen. Toch dolfijnen groepgeweldig hoeveel je telkens kan leren uit boeken. Ik hou van educatieve boeken. Ik heb me daarom ook voorgenomen om elke week een lees avond in te lassen als ik terug ben. Ik geniet van minder schermtijd nog meer dan verwacht.

Op zondag hadden we een boottocht geboekt om te zwemmen met dolfijnen iets waar ik al lang naar verlangde. We vaarde een uurtje en kregen de opdracht om uit te kijken naar onze vriendjes de eerste zou een t-shirt krijgen. O jawel ik was de eerste die ze kon spottten, ik was een t-shirt rijker. De dolfijnen hadden helaas geen zin om met ons te komen spel we vaarde een uur ze telkens achterna. Ze zijn enorm snel 40 km per uur. Ik was een beetje teleurgesteld maar vond het goed dat we hun grenzen respecteerde. Toch deed ik nog een schietgebedje en dat had geholpen. Ze kwamen dichterbij en werden nieuwsgierig we moesten zo snel mogelijk het water in en beginnen zingen om hun intresse op te wekken ze sprongen rond ons en zwommen onder me. Ik was zo geimpresioneerd ik wil dit zeker nog eens doen.

We reden vervolgens door naar hanmer springs. Daar vonden we weer een heerlijk restaurantje. Ik keek enorm uit naar terug warm eten. Tot ik het kreeg iedereen die me kent weet dat ik enorm graag pizza eet en die volledig naar binnen werk. Deze keer protesteerde men lichaam. Ik begon steeds meer en meer klachten te krijgen door de ongezonde levensstijl die we hier hebben van te leven op brood. Hierdoor ben ik er ook 200% van overtuigd zodra ik terug kom wil ik volledig gezond gaan leven niet alleen veel sporten maar ook heel gezond eten. Ik voel dat de energie uit mijn lichaam wordt gezogen door deze voeding. Ik leer hier veel bij door ervaringen.

Alles verliep elke dag zeer vlot. Maar helaas al heb je mee wind in de rug dan trekt het leven je wel even terug.

Hier op het zuider eiland is het heel wat kouder en dus moeten wij wat meer warmte maken in de auto. Door het warmte verschil is er een sterretje in het raam gebarsten en konden de dus onmogelijk verder. We reden terug naar het hoofdkantoor om de auto te wisselen hier moesten we betalen voor het raam ondanks de volledige verzekering. Ze hebben ons doorverwezen om een mail te sturen naar het hoofdbedrijf om ons geld terug te vorderen. Vingers kruisen dat we ons geld terug zien. In ieder geval na deze opdoffer was ik ervan overtuigd positief te blijven.

We reden verder deze keer in dezelfde auto maar een beige kleur naar lake tekapo waar een prachtig uitzicht hadden na 7 u rijden die dag was ik het beu en belande we op een afgelegen gratis camping. Die nacht was verschrikkelijk het prachtige uitzicht van besneeuwde bergen had het al verraden. Wij in ons tentje bij vriesweer.  We zijn in ieder geval voorbereid op Canada. de volgende morgen door te rijden naar mount cook. In mount cook was helaas niet veel te zien. We reden al snel door naar wanaka. Dit was een gezellig stadje waar voor ieder wat wils was. Het hoogte punt vond ik persoonlijk de wanaka tree een boom in het midden van het meer. Een fijne plaats om foto’s te nemen. De nacht die erop volgde was heel spannend want in wanaka stond over duidelijk vermeld dat je niet mocht Campersen. We besloten dan te slapen langs de kant van de weg.

We belande in de ochtend aan de blue water Pools midden in de bossen het was daar enorm rustig. Zoals de naam het zegt is de rivier puur blauw en aan de andere kant glas helder zo gek hoe anders het water hier is. Tot slot eindigden we in queenstown. Deze stad was al heel wat drukker tegenover alle andere. Hier kon je tal van activiteiten doen helaas waren ze bijna allemaal betalend. Hier vond ik ook een fanastisch centrum waar je kon zwemmen, fitness en groepslessen kon volgen voor een spotprijs van 9€ voor een hele dag. We spendeerde hier een volledige dag.

Ik starte de dag met het observeren van enkele zwemlessen. Ieder land heeft echt zijn verschillende manier van aanpak. Tot nu toe blijkt ook dat elke school een heel sterke structuur heeft en duidelijk alles vermeld wordt voor ouders. De lessen hadden kleine fijne nieuwe details voor mij maar de basis was vrijwel hetzelfde als in Australië. Ik verschoot er wel van hoeveel groepjes deze zwemschool had. Ook alle lessen worden elke dag gegeven zowel voor tijdens als na de schooluren. Want ook het schoolsysteem zit hier net iets anders in elkaar. De kinderen gaan hier maar naar school vanaf 5 jaar inplaats van 2,5. Daarvoor zitten ze ofwel thuis of in dagopvang. Dit geeft de kinderen natuurlijk tal van extra uren om te leren zwemmen. Ik heb de indruk dat de kinderen hier dan ook net iets sneller de 4 zwemslagen goed beheersen dan in België. Het is een ander systeem maar volgens mijn eerste opinie werpt het zijn vruchten af.

Nadien kon ik genieten van enkele yoga lessen waar ik zo blij van werd. Ik besef elke keer nog meer hoe hard ik hou van sporten en van mijn leven in ons Belgiëlandje.

Tot slot reden we deze week verder naar brighton waar we de tunnel beach gingen bezoeken dat was niet zo een goed idee na een sportie dag want het was enorm stijl. Toch was het best wel mooi. Op de terug keer kwamen we zoals op de meeste plaatsen Chinezen tegen en we dachten eens te fotobommen, we sprongen bij in hun foto en in plaats dat ze vreemd keken waren ze mega enthousiast en namen ze ons vast. Ze waren dol gelukkig dat we erbij kwamen.

Dit was zo ongeveer mijn weekje. Op naar de laatste week nieuw zeeland. Ik zal blij zijn naar een volgend land te kunnen gaan . In Australië zou ik altijd kunnen blijven maar nieuw zeeland is enkel mooi, veel te rustig voor mij. Ik voel me hier ook elke dag dikker worden door al het slechte eten en de weinige activiteit. Deze manier van leven zou niks voor mij zijn. Ik ben blij dat ik nieuw zeeland kan zien, ben er heel dankbaar voor maar het zal bij 1 keer blijven denk ik.

Tot snel lieverds,

Xxx Celina

1. Greet Vernimmen:
    20 oktober 2018
    Wat een mooi verhaal, ik denk dat jullie toch heel veel mooie dingen te zien krijgen 😊 natuurlijk zal elk land wel zijn min en plus punten hebben en heb je wss wel een voorkeur voor een bepaald land.
    Maar op naar het volgende avontuur met iets meer activiteit 😜
    Jullie doen dat super goe en het is altijd leuk als we je reisverhaal te zien krijgen op mail 👍
    Nog veel succes en blijf het goed doen
    Dikke knuffel 😘😘😍
  2. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    20 oktober 2018
    Joepie :) weer een verhaal bij :)

Zoals ik al eerder zei vind ik met dolfijnen zwemmen ook wel een van de topactiviteiten die ik al eens heb gedaan.

Dat je het sporten zo hard mist, verbaast me niets maar toch verklaar ik je een beetje zot. Ik zou het niet kunnen allesinds :p

Op de foto's zie je er nog niet verdikt uit hoor ;) En desnoods met je gewoon eens gaan lopen :p

Blijf genieten van elke dag :D
  3. Marie-Astrid:
    20 oktober 2018
    Het verbaast me dat je Nieuw Zeeland zo'n slecht land vindt in verband met verdikken en zo. Wat ik lees, zijn het mensen die in de natuur leven, die houden van het "trampen" en "hiken" (lees: dwars door de natuur gaan en sjokkelen door de parken). Nieuw Zeeland heeft tak van meerdaagse tramps, Kepler Trek, Abel Tasman Trek, Tongario Crossing... Ergens denk ik dat het een beetje zelf zoeken is hoe je wilt leven. Wij vertrekken over 5 dagen en kijken enorm uit naar Nieuw-Zeeland, naar de rust en de natuur, even weg zijn van alle drukte en weer 1 worden met de natuur. Ik hoop dat je toch nog je wauw-moment vindt in Nieuw-Zeeland en anders dan op zijn minst in Canada :). Hou er rekening mee, buiten de steden is het daar ook heel rustig ;).
    Lieve zonnige groetjes!
  4. Marisol:
    21 oktober 2018
    Lieveling , wat kijk ik altijd uit naar je reisverhalen , deze ervaringen zullen je voor de rest van je leven veel inzichten geven , en je zal op veel vlakken anders gaan denken en leven .
    mijn eerste dolfijn ervaring heeft me ook enorm geinspireerd , en ben ik spiritueel weg ingeslagen en voor enkele jaren , het vredig gevoel van de uren tussen de dolfijnen te zwemmen voel ik plots terug na het lezen van je verhaal . zelf investeer ik ook in juiste voeding en ervaar daar ook de vele voordelen van. dikke knuffel en kijk uit naar het volgende reisverhaal.