new york

3 januari 2019 - New York City, Verenigde Staten

Hey, friends time square

Eerst en vooral wil ik jullie allemaal een gelukkig nieuwjaar toewensen waarin je zoveel mogelijk dromen werkelijkheid kan laten worden! Ik hoop dat jullie fijne feestdagen hebben beleefd. Ik ben na 10 jaar in mijn droomstad geweest. NEW YORK ik had het niet liever willen beleven dan mijn geweldige vrienden. Ik was zo blij om deze geweldige mensen weer terug te zien ik heb ze nog maar 5 maand moeten missen maar het leek een eeuwigheid. Het voelde dan ook geweldig om hen weer bij me te kunnen hebben. We hadden op voorhand al besloten om een new York pass te nemen waardoor we alle highlights konden zien doormiddel van 1 prijs. We hebben enorm veel kunnen doen maar een week is zelfs te kort voor new York.

New York the city that never sleeps wij hebben op verschillende momenten kunnen ervaren waardoor dit komt. De metro systemen zijn nog niet volledig op punt gesteld waardoor niemand gewoon thuis geraakt en ze dus niet kunnen slapen. Al leeft de hele stad wel continue vooral dan rond Time Square. Dit is dan ook een van de meeste bekende plaatsen voor toeristen waar je geen lokale mensen zal tegen komen. De Bill boards zijn nog indrukwekkender dan je ze op tv ziet. Als ook de hoge gebouwen. De eerste dag zijn we ook op de empire state building geweest waarbij we een geweldig overzicht kregen over new York. Hierdoor werd de zin om alles te gaan ontdekken natuurlijk nog groter. Dit was een magisch uitzicht. Nadien zijn we naar madam tusauds geweest het wassenbeelden museum. Ik had dit nog nooit eerder gedaan dit was fijn maar ik begrijp niet waarom zovele mensen dit in elk land doen.

De volgende dag zijn we naar Brooklyn bridge geweest dit was een super mooie brug die je meteen herkent vanuit films. Deze architectuur heeft me wel meteen stil gekregen al was er veel te veel volk op deze brug. We liepen erover terwijl we zigzaggend tussen de mensen liepen. Vervolgens hebben we een graftti tour gevolgd door Brooklyn waarbij we veel mooie kunstwerken te zien kregen maar deze duurde voor mij persoonlijk niet iets te lang. Ik stond verstelt over het feit dat sommige artiesten geweldige kunstwerken op deze muren plaatsen op minder dan 3u van een blanco muur naar een kunstwerk. Vervolgens kon ik na 10 jaar erover te dromen eindelijk een broadway musical gaan zien in new York. Hiervoor moesten we in een zotte rij aanschuiven om aan goedkopere tickets te geraken. Na een uurtje aanschuiven geraakten we aan tickets van Chicago de musical. Hierbij zat het live orkest op het podium. Het decor bestond uit enkele stoelen fijne belichting en 2 zij ladders die in en uit klapten. Deze musicals was het perfecte bewijs dat hit musicals nog steeds succes hebben en less is more duidelijk werkt. Ik ging die avond dus naar huis met een geweldig gevoel.

Op vrijdag besloten we om naar het nationaal museum te gaan waar de film night in the museum werd opgenomen. Toen we aan de metro halte aankwamen stapten we uit zoals sardientjes in een blik. We stapten met kleine pinguïn pasjes vooruit en na een half uur waren we eindelijk buiten geraakt. Elke ingang om en rond het museum was gevuld met wachtrijen van minstens 2u dit was echt verbazingwekkend. Maar we wouden dit wel echt doen. Na even aanschuiven raakten ook wij binnen. Zoals te verwachten was het ook binnen om over de koppen te lopen. de hal was tot mijn verbazing wel totaal anders dan in de film. Daaraan zie je dat films toch een serieus verkeerd beeld schetsen. We zagen elk onze hoogtepunten en verlieten nadien meteen het gebouw want dit was niet bepaald aangenaam. Buiten was het ook fel aan het regenen waardoor onze mogelijkheden die dag vrijwel beperkt waren. Diezelfde avond was het gestopt met regenen en besloten we aan Bryant parc te gaan schaatsen. Opweg naar daar stapten er een kindje op die snoep verkocht. We schonken hem even aandacht maar nadien werd hij verbaal agressief. Het kind begon met grote ogen te staren en zei BUY MY FUCKING CANDY. Bij de volgende halte ging het kind naar de deur en bij het uitstappen wou hij mijn vriendin haar muts stelen en beginnen lopen. Gelukkig was ze snel genoeg om weg te duiken waarmee het kind ook meteen verdween. Eens daar was 20 dollar ik wist niet wat ik hoorde. Als nog betaalde we dit en toen we op de schaatsbaan kwamen wisten we nu niet of we in een zwembad waren of op een schaatsbaan. Op de schaatsbaan stond door de regen minstens 5 cm water er vielen verschillende mensen waardoor hun kledij volledig doorweekt was.

Op zaterdag hadden we het zotte idee om een zonsopgang mee te maken. Dit heb je natuurlijk wel als er een fotograaf mee is, ze willen specialere dingen doen om de meest unieke foto’s te maken en gelijk had hij! Het leverde plaatjes van foto’s op de perfecte plaats samen met de beste vrienden. Ik zat dan ook even op een rots waar ik genoot van het perfecte moment. Er was volledige rust in mijn hoofd en een volledig gevoel van geluk in mijn lichaam. Vervolgens liepen we door naar het world trade center staat waar ooit 9/11 plaats vond. De 2 memorials die daar staan zijn prachtig. We wouden het museum doen maar door de lange aanschuif rij besloten we om het de volgende dag te doen en als eerste in de rij te gaan staan. We vervolgde onze dag met een tour op de ride. Dit was een bustour rond time square waarbij verschilde mensen plots een performance starten vanuit de menigte. Dit was een fijne ervaring dankzij de top hosts die we op de bus hadden. Tot slot sloten we de dag zoals we deze begonnen waren een zonsondergang. We gingen op de Rockefeller als ook een van de bekendste plaatsen. We hadden hier meteen een perfecte plaats waar iemand besloot een time laps te maken we stonden daar 1u45 min met een prachtig filmpje als resultaat. Deze stad heeft een charme over zich heen hangen waardoor je er uren naar kan blijven kijken zonder verveelt te raken.

Op zondag stonden we als eerste in de rij voor 9/11 museum. Na een uur en half waren we binnen waar je meteen stil werd. Hier liep een massa volk maar je kon er een speld horen vallen. Alle getuigenissen die hier werden getoond met het nodige film en foto materiaal was enorm indrukwekkend. ik zelf heb dit nooit bewust meegemaakt omdat ik te klein was maar dit was gewoon waanzinnig. Ik kon het mij echt niet inbeelden dat ik naar mijn werk vertrek en die dag dan zo uitdraait 9/11 moet voor altijd herinnert worden in de hoop dat dit nooit meer mag gebeuren. Ik wist ook niet dat er 6 vliegtuigen bijna tegelijk waren ingevlogen op de gebouwen enkel de twin towers kon ik mij echt herinneren. Er waren ook verschillende overblijfselen van de pilaren of brandweerauto’s de impact van deze gebeurtenis was verschrikkelijk. Nadien hadden we even nood om weer de positieviteit binnen te laten dus gingen we naar central parc waar we zo veel eekhoorntjes van dichtbij konden zien waardoor we weer snel blij waren. nadien volgende we een broadway tour waarvoor het veel te koud was op dat moment. Ze vertelde enorm veel interessante zaken maar door de kou gingen veel zaken bij mij verloren van informatie. Bij het naar huis gaan had onze tram dan ook nog eens verloren gereden we waren verbaasd dat dit mogelijk was maar “hey, we zijn nog steeds in ny hier kan alles.”

Oudjaarsavond was aangebroken zoals verwacht wouden vele mensen dit op time square gaan doen. We hadden hier al enkele keren voor ondersoort maar waren nog steeds verbaasd. Deze mensen zitten daar van 8uur in de ochtend en kunnen het plein niet meer verlaten waardoor ze dus niet naar het toilet kunnen en ook geen eten of drinken konden gaan halen. Op dit plein zouden zo een miljoen mensen nieuwjaar vieren na meer dan 16u wachten. Het moet een absolute gebeurtenis zijn maar om hier een hele dag voor weg te gooien. De aanschuifrijen waren ineens waardoor de politie met 30/40 tal op iedere hoek van de straat stond. er werden ook vrachtwagens geplaatst vol zand waardoor ze aanslagen alvast iets konden afremmen. Nadien gingen we even langs huis om nog een beetje uit te rusten. In de avond gingen we naar een all you can eat restaurant waarbij we niet zo veel moesten betalen. Natuurlijk betaal je hier overal wel 15-20% extra bij op de prijs voor de fooi van deze mensen. Nadien gingen we naar het vuurwerk kijken vol hoge verwachtingen. We stonden ongeveer een dik uur in de regen maar met vrienden erbij is dit natuurlijk niet zo erg al was het wel koud en vooral nat. Klokslag 12u hadden we veel vuurwerk boven brooklynn bridge verwacht helaas was hier niks te zien in de verte enkele flashes boven het vrijheidsbeeld en boven time square niks. De mist had duidelijk roet in het eten gegooid. Nadien zijn we nog in een cafe bij ons in de buurt gegaan waar we nog enkele uren met 3 van ons hebben gevierd dit was de max oude muziek en dansen. De ideale afsluiter het werd 5u in de morgen.

De volgende dag was natuurlijk niet zo productief hierdoor de laatste dag daar en tegen was voor mij een top dag we starte de dag met een boot te nemen die rond het vrijheidsbeeld vaarde. Het was fijn om het grote icoon van new York eindelijk van dichtbij te kunnen zien. Op de boot zelf hadden we ook wel wat plezier doordat er muziek speelde en we dan af en toe wat gek begonnen dansen. we liepen verder naar de high line wat een oude spoorweg was van vroeger waar ze een parkje van gemaakt hadden door de stad. Dit was een enorm fijne plaats om te lopen helaas wederom veel te druk. We zette onze tour verder om central station gezien te hebben en we eindigen in mijn favoriete restaurant van new York Ellen’s Stardust. Dit was een plaats waar ze typisch Amerikaanse gerechten serveerde maar ondertussen zongen beginnende broadway sterren terwijl ze je bediende dit was voor mij zo een fijne ervaring. Ik herkende veel songs ik was bij mijn vrienden en had lekker eten wat kan een mens in godsnaam nog meer wensen.

Deze week was gewoon de max. Tijdens zulke reizen leer je mensen vaak op andere manieren kennen maar dit helpt je dan weer om later een duidelijker zicht te hebben op hoe ze werkelijk zijn. Ik vind het nog steeds de max dat ze naar new York gekomen zijn en alles wat we hier hebben mogen beleven. Deze week was perfect!

Life was meant for good friends and greater adventures

New York en vrienden jullie waren de max ! nu nog 20u wachten en we vliegen naar miami. Zo dit was mijn langste update tot nu toe denk ik. Laat 2019 zijn zoals het hier begon.

Veel liefs, Celina

1. Marijke:
    4 januari 2019
    Geweldige foto's.. ook van je fotograaf. Ik kan me voorstellen na al die weken met jullie 2'tjes het fijn was om ook eens anderen terug te zien. Kwou dat we net als Londen Chicago ook hadden gezien maar tzal jaartje bouwen zijn. Deze maand beginnen we er weer aan. Ge zult normaal toch al binnen kunnen lopen als je terug bent 😊 slaappartijen zullen nog wat vroeg zijn
    En nu Miami, geniet er volop van...
    En als je vastzit met uw pretparken.. 😉 dan hoor ik je wel! Xxx bye ladies
  2. Serafien:
    4 januari 2019
    Voor jou ook een gelukkig Nieuwjaar! Beleef nog maar veel zotte avonturen in 2019! Door jou verhaal ben ik enorm benieuwd naar New York, het ziet er wow uit! 😘
  3. Carine Coolen:
    4 januari 2019
    Ja idd deze week was de max. Blij weer wa nieuwe mensen te leren kennen. xxx
    Enjoy Miami, ik probeer nog het adres van de all you can eat te vinden
  4. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    5 januari 2019
    Wat een mooi verhaal om te lezen en weer leuke foto's om te bewonderen.
    Het is toch echt super dat we je avontuur zo kunnen volgen. Ik ben blij voor je dat er zoveek dromen uitkomen.
    Blikf genieten van wat elke dag brengt.
  5. Greet Vernimmen:
    Hoi Celina,
    Voor jullie ook een spetterend 2019 en dat al je dromen mogen uit komen 😘
    Het is een zeer mooi verhaal en leuke foto's, wat een geduld dat je hebt om zo in lange rijen aan te schuiven maar als je iets wil zien gaat ge dat wel moeten doen en als het dan de moeite is heb je dat er wel voor over he 😄.
    Beleef nog veel mooie momenten en geniet er maar van.......
    Hop naar het volgende verhaal 🤗

Vele groetjes en een dikke knuffel 😘😘😘
  6. Marisol:
    5 januari 2019
    Lieve Celina, vooral eerst wens ik je een prachtig liefdevol 2019 . wat leuk steeds je verhalen en je wereldreis mee te mogen beleven , af en toe betrap ik me er op hoe sommige zinnen emotioneel binnenkomen , en ik af en toe tranen wegpink , vooral de mooie momenten die je neerschrijft , raken me steeds ;
    Ik hoop dat we elkaar in Cuba kunnen ontmoeten , welke moment ben je daar ?
    zijn enkel prachtige foto's bij van Santi top top .
    Kijk uit naar je volgende reisverhaal ? liefs Marisol