derde week afrika

22 april 2019 - Plettenbergbaai, Zuid-Afrika

Hey,

schattig aapje !!!

deze week heb ik afscheid genomen van cape town. Het was tijd voor een nieuw hoofdstuk. natuurlijk moest ik dan ook weer afscheid nemen van sommige mensen met deze keer de meest memorabele zin tot nu toe “Do You See the moon? i’m right under iT meet me there whenever you miss me “. Mijn eerste nieuwe stop was in gansbaai 3uurtjes verder op. Ik had hier geen verblijf geboekt dus ik moest eerst opzoek naar een slaapplaats maar dat ging super gemakkelijk. gansbaai was een klein vissersdorpje maar vooral gekend om het haai duiken. Dit was dan ook de reden dat ik deze plaats gekozen had.

De volgende dag was het zover duiken met de haaien. We hadden afgesproken om 7u zo konden we genieten van een ontbijt met de company. Na het ontbijt vertrokken we meteen met de boot op zee. De golven waren die ochtend enorm. de afrikanen noemen deze tocht daarom ook vaak de storm tocht omdat ze een van de wildste golven hebben om op te varen. Iedereen keek er enorm naar uit en hoopten op zotte ontmoetingen met de haai vriendjes. Na 5 minuten was de sfeer al meteen omgedraaid 9 van de 14 passagiers waren zeeziek geworden en waren niet meer weg te slaan van de rand. Na een uurtje was ik de gelukkige nummer 10. Gelukkig was dit maar eenmalig en niet zoals de andere constant. Ik was samen met 4 andere als eerste aan de beurt om in de kooi te kruipen. De regels waren heel simpel in de kooi de medewerkers gingen de haaien lokken met vis en als hij eraan kwam moesten we onder gaan. Na 5 minuten hadden we al het geluk gehad om 2 haaien te zien voorbij zwemmen. Maar de derde was toch wel onze eerste wow ervaring. De witte haai kwam recht op de kooi afgezwommen hij greep de vis en beet recht in onze kooi. Nadien was ik volledig onderkoelt en wou ik uit de kooi vanop het voordek konden we kijken naar de andere. De haai kwam enkele keren ver boven het water grijpen naar de haai helaas was ik telkens te laat omdat ik zo onder de indruk was. Indien je geintreseerd bent ik heb wel enkele andere filmpjes net zoals alle andere avonturen kan je dat natuurlijk vragen als ik terug ben. We hadden echt veel geluk die ochtend we hadden heel wat haaien gezien en de 2 soorten die hier te vinden waren konden we beide bewonderen. Verder was er niks te zien in dit kleine dorpje dus ik vertrok meteen verder.

Onderweg moest ik natuurlijk enkele keren tanken. Ik kan nog steeds na 3 weken niet wennen aan het idee dat je hier nooit zelf mag tanken. Elke keer komt iemand je auto tanken en wassen ze je ramen of geven ze je een klein onderhoud volledig gratis. Het is super vriendelijk maar ik voel me er toch telkens schuldig bij. Je ziet hier in zuid afrika ook niet zoveel kleurlingen buiten in zulke minderwaardige jobs.

Op mijn volgende locatie verbleef ik op de wildfarm backpackers een hostel boven op een bergtop. onder weg dacht ik wel 100 keer dat ik verloren gereden was. De weg werd steeds slechter en smaller maar toen ik er aan kwam hadden ze nog plaats, het was een prachtig uitzicht en ik maakten dus ook een prachtige wandeling. De volgende dag ging ik naar de Cango grotten zo leuk om weer  het avontuur op te zoeken. Deze waren de grootste van afrika het was enorm indruk wekkend. De tunnels waren super leuk om door te klauteren ze werden enorm smal ik ben niet super dik maar dit werd toch enorm krap om door te kruipen. Het was een geweldig avontuur. Nadien had ik een van de ergste lopen tot nu toe. Er was super veel tegenwind en op het strand was het zand super zacht maar toch goed dat ik het geprobeerd had vond ik zelf.

Na de caves had ik weer zin in meer avontuur hiervoor trok ik deze keer naar de river mouth in titsakami nationaal park. Hier ging ik kayaken en canyoningen. We hadden deze tocht gestart met het oversteken van de zee om zo bij de river mouth te komen. Dit was een geweldig natuuruitzicht. Op deze manier had ik nog nooit gekayakd super mooi ik genoot ten volle. Nadien als kers op de taart gingen we clip diven. Het was slechts een rots van 8m maar ondanks de kleine hoogte was het zo enorm leuk maar zo enorm koud. Na dit leuke avontuur ging ik verder naar de bloukrans brug waar de grootste bungee jump is ter wereld 216m hoog. alles in mij riep dat ik het moest doen want dit was al zo lang mijn grootste verlangen. Toch kon mijn gezond verstand me nog overtuigen om het niet te doen helaas heb ik te veel blessures en lichamelijke uitdagingen om het te mogen uitvoeren dus ik hield het op gewoon kijken naar de brug. Je kan niet alles hebben in het leven, gelukkig heb ik toch wel al enorm veel en daar ben ik oneindig dankbaar voor.

In het hostel ontmoeten ik eindelijk weer nieuwe mensen deze keer op een grappige manier. Duitsers kwamen laat in de nacht onze kamer binnen en maakten iedereen wakker want er lag iemand in zijn bed. Om 2uur nachts kon ik dan niet meer slapen en ging uit bed en begon een gesprek onder de mooie sterrenhemel met een van de Duitsers uren later besloten we dan toch weer een poging te doen om te slapen. Na deze ontmoeting besloten we op hun laatste dag in afrika samen naar monkeyland te gaan. Dit was zo enorm leuk zoveel broertjes en zusjes voor mij die net zoals ik allemaal in de bomen klommen. De tourguide waarschuwde steeds dat we niet te dicht mochten komen want dat ze konden aanvallen en alles stelen. Toch kon ik het niet laten om steeds zo dicht mogelijk te komen het zijn zo een geweldige diertjes en sommige liepen echt rechtop zoals mensen je kon op sommige momenten echt zoveel gelijkenissen zien met de mens.

Nadien kwam de zotste ontmoeting van dit Afrikaans avontuur. Ik was opzoek naar een gospel bijwoning en vond dit dan ook. Ik ging mee met een familie mee naar een schooltje waar ze een kerkbijeenkomst weekend hadden. Het begon fantastisch met leuke muziek dit was super fijn.  Vervolgens kwam de profeet binnen en iedereen begon hem papa te noemen en enorm te roepen. Ze waren zo passioneel enorm fascinerend om te zien. ze probeerde volledig te leven volgens het woord van de kerk. Hij vertelde verhalen vanuit de bijbel maar vergeleek het telkens met het echte leven wat wel fijn was om eens te horen.  hijj begon op sommige momenten ook de verhalen te rappen. Nadien begonnen mensen neer te vallen en was ik enorm onder de indruk. Volgens hun verhaal daalt de heer dan op hen neer waardoor ze beginnen te shaken roepen en neer vallen. Er zijn verschillende mensen in de zaal die klaar staan om hen nadien te bedekken. Ik zat precies life in een documentaire. ik wist nooit waarheen ik moest kijken. Volgens mij lijkt dit eerder op een soort hypnose deze mensen worden zo meegesleept in dit gehele verhaal en ze worden hier mee opgegroeid. ze waren enorm blij dat ik hier in mee ging als enige blanken viel ik natuurlijk op. De profeet grant boesak kwam dan ook naar me toe samen met zijn bodyguards. Hij begon een hele uitleg te doen tegen me. Ik was zo onder de indruk van dit hele gebeuren en maakten me steeds zorgen over deze mensen waardoor de tranen begonnen te rollen toen hij tegen me sprak. Tijdnes dit weekend was ik ook gelukkig dichtbij soms ik heb sommige kinderen kunnen redden van het neervallen want de ouders begonnen te shaken met hun kinderen in de handen tijd om in te grijpen dus. Dit was enorm shockerend en deze ervaring zal me zeker altijd bij blijven. Ze gingen ook tijdens deze sessie zaadjes planten wat eigenlijk betekende dat ze geld gaven waarmee ze een zaadje planten voor hun wensen. de hele ervaring was geweldig. De gekleurde mensen hebben net zoals de cubanen zo een geweldige vibe en zijn zo getalenteerd door dans en zang.

Dit paasweekend was het uniekste tot nu toe op naar de laatste week in afrika.

Hopelijk hadden jullie ook een geweldig weekend met veel Belgische chocolade!

Tot snel

Xxx celina

1. Carine Coolen:
    23 april 2019
    Oh wat een ervaringen weeral meid. Hahaha ik heb in die kerk van de zwarte gemeenschap in New York ook traantjes gelaten. Bij jou daar leek et mij nog emotioneler in elk geval. See you soon xxx
  2. Marijke:
    24 april 2019
    Ik ben al enorm benieuwd naar je haaienfilmpje. En gospel, het moet zalig zijn.. zo ben al benieuwd naar je volgende bestemming!
  3. Greet Vernimmen:
    24 april 2019
    Wauw, wat een mooi verhaal ik ben ook wel benieuwd voor de haaien ik denk dat je wel mooie filmpjes gaat heb.
    Nog een fijne week in het Afrika en nog vele mooie foto's nemen, het is zo leuk dit allemaal te mogen volgen 😀
    Tot de volgende dikke knuffel 😘😘👍
  4. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    27 april 2019
    Het is weer prachtig om dit allemaal te lezen.
    De avonturen die jij meemaakt zijn gewoon fenomenaal. En ik ben zou blij dat je deze week na week met ons deelt.
    Elke dag maak je dingen mee die je vormen tot wie je bent.
    Vergeet nooit wat voor een fantastisch persoontje er in de spiegel naar je kijkt.