2de week africa

15 april 2019 - Kleinbaai, Zuid-Afrika

Hoipipeloi,

lions head

Mijn eerste weekje alleen reizen zit er al weer op. Het is een totaal andere ervaring zoals wel te verwachten was. Ik ben mijn weekje heel rustig gestart door de haven van Kaapstad te verkennen samen met victoria mall. Dit was een zeer gezellige buurt met heel veel winkeltjes en restaurants. Het was super goed weer dus ik me na enkele uren rondwandelen dan ook op een terrasje gezet om gewoon rustig te lezen met op het plein life muziek.

De volgende dag had ik halvelings geluk er was een heel klein beetje wind waardoor ik kon kite surfen voor een uurtje. Het was enorm leuk de kracht die vrijkomt door een klein beetje wind is enorm. Het gevoel wanneer je de kite omhoog brengt is onbeschrijfelijk de hele wereld rondom jou verdwijnt gewoon voor even. Ik was meteen verkocht en dit is iets wat ik zeker nog veel meer wil gaan doen hopelijk heb ik de kans nog eens in port Elizabeth of in een ander land. Want door de windomstandigheden was de ervaring maar van korte duur en kon ik dus nog niet het water in. Diezelfde namiddag mocht ik ook al de eerste zwemlessen gaan observeren waar ik met de coach vooral sprak over het leven in afrika. Naar school gaan kost hier enorm veel geld waardoor de ouders het financieel soms heel erg moeilijk kunnen hebben. De kinderen hebben ook een volledig ander ritme want de scholen beginnen hier om 7.20 tot 2.15u hierdoor heb je veel huismoeders of deeltijdse werkers want de kinderen zijn al snel terug van school.

Verder in de week heb ik nog 2 andere zwemscholen kunnen observeren waarvan 1 privé school en 1 zwemketen. 2 totaal andere ervaringen. In de privé school was ik enorm in shock ze geven zwemlessen altijd 1 op 1 maar slechts 15 minuten per les. Dit was zo enorm kort maar ze zijn ervan overtuigd dat de kinderen hun concentratie enkel dan optimaal is. Dit was voor mij slechts een opwarming en dan was de les al gedaan maar de kinderen hadden ondanks hetzelfde niveau als de kinderen in de zwemketen waar ze 30 minuten les gaven. Hierdoor denk ik dat het op zich niet slecht is wat ze doen want ze behalen dezelfde resultaten omdat ze steeds 1 op 1 werken. Als ook krijg je hier als zwemleraar enorm weinig betaald ze krijgen slechts 45 rand per kwartier wat overeen komt met iets meer dan 2€. in de zwemketen kon ik ook opnieuw babylessen zien. Ik vond het super leuk om de lessen weer te kunnen observeren en de verschillen te aanschouwen maar wow wat kriebelt het enorm om terug te kunnen les geven. Die eerste weken dat ik opnieuw volledig ga kunnen les geven gaat sowieso voelen als thuis komen. Hoe leuk het reizen ook is lesgeven is een reis opzich maar daar zijn we nog niet eerst is het nog tijd om zoveel zotte zaken te ontdekken.

Aangezien ik langer dan verwacht rond Kaapstad ging blijven dan verwacht ging ik naar houtbaai een deeltje 30 minuten verder op. Hier verbleef ik een hostel samen met tieners die allemaal een tussenjaar namen en 6 weken op vrijwilligerswerk waren. Voor deze 6 weken betaalde ze 4000€ om vrijwillig te werken dit is gewoon insane. Dit is de reden waarom ik het niet gedaan heb. Ik kan niet begrijpen dat je zoveel moet afstaan om gratis te mogen werken. Het zijn stuk voor stuk mooie initiatieven maar je helpt hun al waarom ben je dan nog eens verplicht ook financieel bij te staan.

Ik ging verder op verkenning via de cheap peak mans route hiervoor moest je enorm veel tol betalen maar het uitzicht was wel echt fijn. langs de baan moest je enorm goed uitkijken omdat je vaak moest stoppen voor apen op de weg. Ik reed via deze weg door naar kaap de goede hoop dat gelegen was in een nationaal park. Voor elk nationaal park moet je ook een inkoopsprijs betalen van ongeveer 20€. Kaap de goede hoop was letterlijk een hoopje toeristen op een kleine plaats maar het uitzicht was ondanks nog steeds enorm rustgevend. In dit park lag als ook cape point waarbij op het hoogste punt een vuurtoren gelegen was. Vanuit dit standpunt kon je ook kaap de goede hoop bewonderen vanuit de hoogte. Ik heb hier gretig de tijd genomen om rustig te zitten en te genieten van het uitzicht. Dit in combinatie met leuke muziek was de max. Na enkele uren vertrok ik naar een van de leukste plaatsten in Africa tot nu toe “boulders beach”. Hier kan je op het strand een hele kolonie pinguïns bewonderen. Nooit eerder zag ik zoveel pinguïns bij elkaar. Ik had ook veel geluk want de broedperiode was net gedaan waardoor er veel pas geboren pinguïns bij zaten. De kolonie is afkomstig van antartica en 30 jaar geleden plots opgedoken op deze stranden. Het was enorm fascinerend om naar deze dieren te kijken waardoor ik de tijd volledig uit het oog verloor. Je vond deze pinguïns niet enkel op het strand maar ook op de wandelroutes in het bos. je kon zo dicht bij de pinguïns komen maar ze beschermde zichzelf meteen waardoor ze gingen bijten dit was het zelfde gevoel als gebeten worden door een gans. Deze dag ging ik niet snel vergeten zo een fijne ervaring.

De volgende dag was heel wat rustiger ik ging verder op verkenning in hout bay. In de lokale haven vond je enorm veel zeeleeuwen die rondzwommen maar ook op de kaai zaten. Deze werden gevoederd door de lokale bevolking waardoor ze zelf op de kaai sprongen vanuit het water. Hierdoor had ik de kans om eentje aan te raken hun huid voelt letterlijk zoals een natte hond. Er zijn zoveel fascinerende dieren in de wereld ik zal er nooit genoeg van krijgen. in het water zag je ook super veel kwallen die zich ook op een gekke manier verder bewegen in het water. Na de haven ging ik langs het strand waar ik me niet kon bedwingen om in de zee te gaan tot aan de knieën ik was de enige gek omdat het water enorm koud was. Maar ik vond het fijn nog eens in de zee te kunnen gaan. Na deze verkenning was het tijd om zelf het aapje uit te gaan hangen. Ik ging samen met enkele tieners uit het hostel naar lions head om de zonsondergang te bewonderen. Deze berg was Durbuy adventure in real life. De eerste stukjes waren gewoon wandel pad maar dit veranderde al snel in enkel stenen waar we op konden klimmen. Op sommige stukken hadden ze ladders en ijzertjes geplaatst om de mensen makkelijker toegang te geven. Maar de stenen waren toch de leukste weg. Na 700m omhoogklimmen hadden we de top bereikt waar je een prachtig uitzicht had over de stad. Ik heb ondertussen al zoveel fijne zonsondergangen mogen meemaken maar hier krijg je nooit genoeg van.  Het was een fijne overgang van daglicht naar de avond verlichte stad. Na dit fijne uitzicht kwam de echte uitdaging in het donker terug naar beneden klimmen. Het is enorm gek hoe snel je ogen wennen aan het donker zonder brokken te maken waren we allemaal veilig beneden geraakt.

In het weekend keerde ik terug naar Kaapstad centrum voor het acroyoga weekend gegeven door Niko douwens (een Nederlander) en lara lynn. Dit was de reden waarvoor ik langer hier wou blijven. Het weekend was weer onvergetelijk ik heb zoveel nieuwe technieken bij geleerd de omgekeerde wereld is zo geweldig je vliegt door de lucht en vergeet alles rondom jou. Elke keer ga ik steeds meer van acroyoga houden ik hoop als ik terug vind echt een partner te vinden waar ik vast mee kan gaan oefenen. In het buitenland zijn er zoveel mannen die dit beoefenen maar in belgie is die drempel helaas nog groot. Maar ik blijf hopen op de juiste partner te kunnen vinden om zo te kunnen blijven groeien. Ik spendeerde ook mijn avonden met deze fijne mensen. Met dit geweldige gevoel sloot ik de week vreugde vol af.

Tot snel,

xxx Celina

1. Peggy Veldeman:
    15 april 2019
    Wauw Wauw wauw meid
    Da je dit verhaal alleen verder zet
    Top
    Girlpower xxx
  2. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    17 april 2019
    Je foto's zijn weer eens adembenemend.
    Ik ben zo blij voor je dat je zo een fijne ervaring hebt. Al je avonturen lees met vreugde.
    Je kan mensen echt zin doen krijgen om je verhalen te gaan beleven ;)
    Maar je wordt ook heel hard gemist...
    Ik kan niet wachten tot onze vaste anker terug in de zwemclub is (eindelijk!!) maar vooral kijk ik uit naar je terugkomst. Samen fijne momenten doorbrengen :D
    Blijf genieten van elke dag en keep safe!
  3. Marijke:
    17 april 2019
    Blij dat je onze tocht beetje hebt overgedaan ☺️ en goed dat je genoten hebt!

XxxX
  4. Greet Vernimmen:
    17 april 2019
    Ik heb genoten van je mooi verhaal en toffe foto's 👍. Chapeau dat je dit allemaal op je eentje gedaan hebt maar je bent een sterke meid he 😍.
    Toch zal ik heel blij zijn als ik terug yoga kan komen volgen 😀 maar geniet nog maar wat en nog veel plezier op je verdere reis.
    Dikke knuffel 😘😘😘