rishikesh

23 mei 2019 - Jonk, India

Hubh din,

practicing yoga

Na het gekke avontuur in Delhi werd het tijd om terug te keren naar de plaats waar het allemaal begon Rishikesh. 2 jaar geleden deed ik mijn yoga teacher training hier en werd het zaadje van de wereldreis gepland. Ik had hier een geweldige ervaring en keek er dus enorm naar uit om terug te keren. Natuurlijk verliep de check in in Delhi niet vlekkeloos aangezien het nog steeds india is. Ze hadden absoluut geen organisatie iedereen stak elkaar voor. Ik had proberen bij het inchecken en niemand wist waar ik heen moest. Als ook de extra kilo’s kostten enorm veel omdat dit een interne vlucht was. De vluchten werden ook niet aangekondigd aangezien het een silene airport was. Maar gelukkig was ik toch in staat op tijd in te checken en lande ik veilig in mijn vertrouwde Rishikesh waar ik werd opgewacht door mijn persoonlijke taxi chauffeur.

Ik was enorm enthousiast aangezien ik weer de mogelijkheid had om nieuwe dingen te gaan ervaren en deze keer vooral leren. ayurvedische massage opleiding, ik had al veel gelezen en gehoord over Ayurveda maar nooit een degelijke opleiding gehad. Tijdens deze week leerde ik dus alvast enkele zaken maar ik bleef een beetje op mijn honger zitten.  Mijn eerste massages voelde heel onwennig, als ik terug ben wil ik dus zeker nog oefenen voor we dit effectief gaan aanbieden. Maar ik kijk er wel naar uit om dit te kunnen aanbieden want je kan hier zoveel gezondheidsuitdagingen mee oplossen. er zijn vele natuurlijke manier om onze gezondheid te verbeteren. De school zelf was een typisch voorbeeld van india als ook geen organisatie we moesten achter alles zelf vragen maar eens we het gevraagd hadden kregen we het gelukkig wel. Ik had ook super veel geluk want ik was de enige in mijn opleidingsonderdeel waardoor ik privé lessen yoga had waardoor mijn yoga kennis en ervaring weer heel wat uitgebreid kon worden, waar ik enorm dankbaar voor ben.

De energie in deze stad was enorm veranderd sinds 2 jaar vroeger lag de focus voornamelijk op yoga nu meer op geld verdienen omdat ze weten dat wij Europeanen zowiezo komen voor hun kennis. Dit is enorm jammer maar ik begrijp het ook wel deels. Vele zaken waren dan ook gemoderniseerd waardoor je soms vergeet dat je in india bent.

In de school verbleef ook een geweldige vrouw. Camila van chili. Ik had een geweldige tijd met haar gelukkig was zij er. We hebben super veel gelachen en zotte momenten beleefd. We hebben lessen gevolgd bij oude leerkrachten van 2 jaar geleden. Elk van hun was ondertussen hun eigen school gestart. We hadden zaterdag ook de beste avond ooit. We waren gestart met een sound healing mediation gevolgd door een geweldig dinner met als kers op de taart volle maan aan de Ganga. We konden uren praten in deze prachtige omgeving waardoor we het uur uit het oog verloren en pas terug keerde naar de school om 3 u in de nacht. Natuurlijk was onze school al gesloten dus moesten we inbreken om in onze kamer te geraken met het nodige klim en klauter werk lukten dit. Nadien werd dit een gewoonten omdat we ervan hielden om na de lessen lekker te ontspannen. Het was met andere woorden een geweldige tijd. Ik sprak ook vaak af met Praful een jongen waarmee ik mijn teacher training vroeger had gevolgd en nu ook een geweldige lesgever geworden was. Het is gek om te zien welke evoluties mensen en steden maken in 2 jaar moest ik hen niet gestuurd hebben ik zou ze niet meer herkent hebben ze waren allemaal zo veranderd niet alleen op uiterlijk vlak maar ook emotioneel zoveel gegroeid ik was trots op elk van hun. Ondanks Rishikesh enorm veel gegroeid was bleven de straten en bruggen nog steeds een chaos. Om een brug te kruisen heb je minstens 15 minuten nodig omdat hier scooters, koeien, apen en mensen overgaan zonder enige structuur. Ik denk dat dit nooit zal wennen hoe vaak ik ook zal terug keren. Maar ondanks de helse chaos konden we allemaal rust vinden want ieder van ons was zijn hart hier verloren. Dit zal altijd een belangrijke plaats blijven die mijn leven zoveel veranderd heeft en ik steeds terug zal keren om mijn kennis uit te bereiden. Praful zei ook steeds als ik mezelf even verloor in de chaos “sluit je ogen dat is waar het echte leven begint.” We zijn helaas vaak teveel gefocust op onze buitenwereld waardoor we onszelf verliezen maar zonder ons zelf is er niks. Ik was dus enorm blij om terug te zijn en vooral om weer veilig te zijn. Al hoewel hier ook veel vreemde zaken gebeurde in 1 week was ik 2 keer aan de dood ontsnapt. Toen we op terug weg waren van een excursie lande er een enorm steen voor onze auto waar we tegen botsten 1 seconde later en we zaten eronder, dit ook tijdens het raften vielen super veel rotsen in het water gelukkig werd dit oprijd opgemerkt.

In het weekend waren we ook gaan raften. Wat mis ik het water toch enorm. Dit was dus de hemel om terug in het water te kunnen zijn ik sprong al snel in het water om te zwemmen met de visjes op de stroomversnellingen. water is echt mijn belangrijkste element in mijn leven zonder water leef ik maar half. De Rafting was geweldig de sfeer zat volledig goed. We ontmoeten onderweg ook een man die de hele Ganga aan het afzwemmen was in 7 dagen 107km. Hierdoor werd ik natuurlijk getriggerd en ik ben vrij zeker dat ik dit ooit ook wil doen in mijn leven. Het moet een zalig gevoel zijn om dit te kunnen doen tussen de bergen de rafters etc etc,…

Het was een geweldig weekend. Gevolgd Door een geweldig begin van de week. Aangezien mijn verjaardag nadert hadden mijn vrienden het idee om een pre b-day party te organiseren. De hele school werd versiert en we werden verwent met heerlijk eten en desserts. Nadien konden we het niet laten om een klein dansfeestje te houden wat enorm interessant was met alle afkomsten en gewoonten. woorden schieten te kort hoe dankbaar ik was voor deze belevenis de opleiding zelf was dan niet op en top maar de tijd was het zeker wel. Als kers op de taart haalde ik ook mijn Ayurvedic massage certificaat waardoor ik officieel kan starten met massages. Door deze geweldige ervaring wou ik absoluut niet terug keren naar Delhi. Ik besprak dit met mijn lokale vrienden en besloot om mijn vlucht te missen en dus langer hier te blijven. Dit ging goedkoper uitkomen en ik was tenminste veilig. Ik keer dus pas eind deze week terug naar Delhi met de taxi deze keer waardoor ik de extra bagage niet moet betalen. Het zal warm worden maar heb dan toch een geweldige tijd gehad. Vanuit Delhi neem ik dan het vliegtuig naar de volgende bestemming. Ik hou jullie nog op de hoogte.

Xxx

Namaste,

Celina

1. Marisol:
    23 mei 2019
    Hallo Celina, Wat een prachtig reisverhaal weer . als je ooit de Ganga wil afzwemmen wil ik gerust mee :)
    Geniet verder van als je levenservaringen die op je weg komen .
  2. Marijke:
    Altijd bereid slachtoffer te zijn voor 1 van uw massages.. 😉
    Zalig lijkt het me om iedereen na 2 jaar terug te zien.' geniet er maar van 😘😘
  3. Peggy Veldeman:
    Geniet ervan schattie
    Ook van u bijna verjaardag
    Prachtige foto’s xx
  4. Greet Vernimmen:
    23 mei 2019
    Het blijven iedere keer mooie verhalen 👍het moet wel leuk zijn na 2jaar iedereen terug te zien 😀 en dan de evolutie, mss niet altijd in het goede maar dat kan je die mensen ook niet kwalijk nemen he.
    Geniet nog van alles en ook van je verjaardag 🎉🎉
    Dikke knuffel 😘😘
  5. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    23 mei 2019
    Wat fijn om weer je verhalen te lezen.
    De tijd blijft inkorten, de verhalen blijven groeien, de tijd vindt een weg tussen dag en nacht en brengt steeds een nieuwe zonsopgang met zich mee.
  6. Carine Coolen:
    24 mei 2019
    jaaaaa ge moet nog een beetje oefenen met die massages. Shari en ik zullen ons dus wel opofferen. :p Nog 6 weken yeyeye xxx
  7. Nordin M ‘ Rabet Mouilik:
    26 mei 2019
    Mij rug zit vast oefen maar goed je zal veel werk hebben groetjes Nordin en dikke knuffel 🤣🤣🤣🤣
  8. Inge Florizoone:
    26 mei 2019
    Ben ook kandidaat voor een massageke. Dan krijg je van mij een voetreflexologietje.😜