dubai baby

7 mei 2019 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Hallokes,

burj khalifa

Deze week heb ik afscheid genomen van zuid afrika ik heb de dieren een grote vaarwel gezegd tijd om terug naar de bewoonde wereld te gaan. Onderweg begroete ik iedereen vriendelijk maar het was duidelijk dat ik opweg was naar een ander deel van de wereld want niemand antwoordde nog. (Later werd me uitgelegd dat dit is omdat de business mensen nooit praten, waardoor deze mensen dit niet gewoon zijn). In de luchthaven van Cairo was ik enorm verbaasd. Je mag binnen in de luchthaven roken. Na al deze tijd vliegen blijft het toch steeds magisch je vertrekt in de jungle en land tussen grote wolkenkrabbers. Maar deze vlucht zal me toch voornamelijk bij blijven. Op deze hele vlucht waren slechts 5 vrouwen verder kon je Enkel mannen vinden. Al snel werd duidelijk dat er een grote aanpassing ging komen. Naast het feit dat ik een vrouw was, had ik er ook niet bij stil gestaan waar ik heen ging waardoor ik een short droeg. Dit maakten de vlucht nog uitdagender. Na enkele uren was ik gestrand in Abu Dhabi. Van de arme townships naar een van de rijkste steden ter wereld over een overgang gesproken.

Toen ik in Abu Dhabi lande kwam mijn couchsurf host me halen. Ik was super blij dat ik opgehaald werd we gingen meteen naar het warner bros pretpark. Dit was veel kleiner dan ik gedacht had maar wel enorm fijn. Het is een overkoepeld gebouw waar de hemel een super fijn gevoel geeft. In de koepel zijn vele scenes van de warner bross films nagemaakt. Alles was bijna op basis van 3D films. Nadien gingen we samen naar huis waar ik overweldigd werd door hun loft.  Hun loft bevatten voor elke kamer letters zodat je niet zou verdwalen. Het was enorm zalig om hier te mogen verblijven en dan nog wel gratis. Deze mensen waren super aangenaam gezelschap. Ze legde me ook uit hoe strict de regels waren in hun land. Vb: je mag niet samen wonen met een vriend of vrouw je moet getrouwd zijn, Geen aanrakingen op straat, niet eten op straat tijdens ramadan, … indien een van hun gekke regels overtreden wordt ga je meteen naar de gevangenis. Indien je een regel overtreed wordt je ook zonder pardon het land uitgezet. De straffen op stelen zijn hier ook onvoorwaardelijk, daarom laten ze vaak autosleutels en iPhones overal rondslingeren, dit om de eenvoudige reden dat iedereen er toch voldoende heeft. De witte lange klederdracht bij mannen was ook tot grote verbazing niet vanuit geloof, dit wordt eerder gedaan vanuit emeriti status zoals wij kostuums dragen. Alle internationals zijn praktisch managers ze leven hier op basis van big money. Ze verdienen gemiddeld 10.000€ per maand waarvan 4000€ huur. Dit houd een aangename levenssom over natuurlijk. Hierdoor is het leven ook enorm duur daar omdat het kan. Een fruitsap kost ongeveer 15€. In hun koffie wordt ook vaak echte goud schilfers gedropt of echt zilver op taartjes ( dit smaakt naar zilverpapier in emerati palace). Ik had natuurlijk het geluk dat deze mensen me niks lieten betalen als we samen op stap waren. Ik ben nog nooit zoveel op restaurant geweest gratis. Deze mensen wouden ook alles geven ik moest het noemen en ze zouden het geven. Ik vond dit super ongemakkelijk en wou daarom niks aanvaarden. Ze wouden me ook geld meegeven om mijn verdere reis te bekostigen. Maar ik sloeg elk aanbod af dit is niet wat ik verdiend had. Ik vond het wel super vriendelijk. hun week was ook anders ingedeeld. In Dubai is het weekend vrijdag en zaterdag. Zondag is dus hun maandag.  los van dit feit waren alle shopping centra 7/7 open en vaak later dan 22uur. Maar hun rijkdom heeft natuurlijk een grote prijs in mijn ogen, ze geven hun vrijdom op en recht op eigen meningsuiting.

De volgende dag ging ik naar ferari world. Dit deed ik met het openbaar vervoer maar ik vond deze mensen niet zo vriendelijk. In de bus zelf maakten ik natuurlijk een zotte vergissing ik ging in het midden zitten. Maar toen ik rond keek zag ik stickers dat vrouwen enkel vooraan zaten en mannen achteraan, iedereen keek dus zeer verbaasd. Toen ik aankwam was het zeer fijn hier stond de snelste attractie, de grootste loop ter wereld en vele auto zaken. Ik vond deze attracties geweldig maar verder was het voor mij persoonlijk meer een kermis. Toch had ik een geweldige dag. Die werd vervolledigd met het bezoeken van Sheik Zayed Mosque een van de grootste moskee ter wereld. Deze was volledig gratis te bezoeken. Hier kwam je natuurlijk niet zo maar in. Iedere vrouw die het gebouw wou betreden moest een sluier en kleed dragen. Die dag werd Celfatima geboren. Dit was absoluut niet fijn voor foto’s maar ergens wel te begrijpen. Eens binnen in was het zo enorm gek. Hier vond je het grootste tapijt en de grootste Swarovski lichthanger ter wereld. ik werd er meteen stil van. Later werd ik opgepikt door Carsten de host die me de stad verder liet zien. Abu Dhabi en Dubai zijn enorm goed in alles na te bouwen zoals: schuinste toren ter wereld, opera house, Dubai  eye,… noem het op en je vind het in Abu Dhabi of dubai. Indien ze het niet hebben wordt het vast wel gebouwd.

De dag nadien ging ik meer de klassieke tour op naar het louvre. Binnen in was het super modern maar eens in het museum was het kunst rond door de jaren heen. Ik vond het geweldig. In Abu Dhabi stond er ook een wtc toren met een groot gat bovenaan het gebouw. Dit met het idee in ny is er een vliegtuig doorgevlogen dus hier maken we een gat zodat het vliegtuig erdoor kan. Ik lachten me kapot toen ik het hoorde. Nadien sloot ik mijn laatste dag af bij hun in Abu Dhabi in de hakasan bar. Hier werden de mannen al snel dronken waardoor ik met hun dikke auto naar huis moest rijden. Je moet alles eens gedaan hebben in je leven, zo een grote dure auto rijden was een hele ervaring. Het was ook weer aanpassen om rechts te rijden.

Na Abu Dhabi was het tijd voor Dubai met mijn grote backpack ging ik met het openbaar vervoer naar Dubai. Eens daar aangekomen kreeg ik van mijn volgende couchsurfer een geweldig voorstel om mee te gaan op een desert drive. Dit was zo geweldig het scheuren over de zandbergen was een te gek avontuur. We hebben natuurlijk ook enkele keren vast gezeten in het zand op zeer stijle zandheuvels. Ik vond het best indrukwekkend hoe ze de auto’s er nadien weer uit bevrijden. Ik denk dat ik er wel enkele blauwe plekken aan overgehouden heb maar het was het meer dan waard. Ik begrijp nu nog meer waarom mensen dakar zo leuk vinden om deel te nemen. Na dit te gekke avontuur kwamen we laat terug in Dubai waar we besloten om, om 1u in de nacht te gaan zwemmen in de zee op secret beach. Dit was zo geweldig de temperatuur was nog zo warm waardoor het water aangenaam was. Dit was opnieuw een onvergetelijke dag zoals al zovele.

Op mijn laatste dag moest ik natuurlijk wel Dubai city gaan verkennen. We starten met the biggest mall of the world. Dit shoppingcenter bevatten 10 parking verdiepingen waar je dan nog geen parking kon vinden. Eens binnen in het shoppingcenter kon je elk mogelijk merk ter wereld vinden, ik zou hier dagen kunnen shoppen. Als wereldreiziger was het eerder window shoppen. In het shoppingcenter waren zotte dingen te vinden zoals een schaatsbaan, waterval, skipiste, aquarium, musea,… je kon het zo gek niet bedenken en je vond het binnen in een shopping center. Als je uit het shoppingcenter kwam keek je recht op Burj khalifa. Dit was het grootste gebouw ter wereld met maar liefst 162 verdiepingen. Ik kon uren naar dit gebouw kijken vooral door de omgeving errond. Het meer daarvoor gaf me het gevoel van in Venetië te zijn. Vanaf 18.30 waren hier elk halfuur fonteinshows. Deze show was net zoals alles in Dubai overweldigend. Na dit bezoek moest ik toch even bekomen. Om af te sluiten ging ik naar de magical garden. hier vond je alles bekleed met bloemen om volledig tot rust te komen.

In ieder geval het was een blits bezoek maar zo geweldig. Dubai is enorm leuk om te bezoeken en enorm overweldigend maar als je ooit wil komen, spaar maar beter voldoende duizenden euros om hier een weekje te overleven. Opnieuw een te gek avontuur op naar het volgende.

kusjes,

Celina

1. Stéphanie, Katia, Xavi & Lilly ❣:
    7 mei 2019
    Weer een leuk verhaal om te lezen en vooral wat een toffe foto's!!!
    Geniet van elk moment.
    Be safe!
  2. Marisol:
    7 mei 2019
    lieve Celina , van het uiterste gesproken , weelde en materie , denk niet voor 1 van ons beiden , of voor eventjes
    Geen zwemlessen gezien ?
  3. Greet Vernimmen:
    8 mei 2019
    Wat een tof verhaal en ook de foto's zijn weer fantastisch, en het is idd van het ene uiterste naar het andere maar zo is nu eenmaal het leven zeker 🙄 jammer genoeg is het niet altijd mooi verdeeld.

Nog veel plezier,
    Dikke knuffel 😘😘😍